NAK KECUTKAN CYST OVARI SUPAYA TAK PERLU DI BEDAH



Masalah cyst ovary adalah masalah di mana terdapat pembentukan benjolan kecil yang mengandungi cecair di sekitar ovary seseorang wanita. Kebanyakan cyst ini tidak merbahaya kepada wanita tersebut tetapi ianya boleh menyebabkan seseorang wanita itu mengalami kesakitan dan juga pendarahan.


Ini pengalaman saya sendiri.

Saya tak tau saya ada cyst. Kebetulan masa tu saya mengalami kesakitan di bahagian perut dan pendarahan. Memang taktau nak jangka apa jadi saya pergi klinik untuk checkup.

Doc scan di bahagian rahim dan tunjuk pada saya..."awak ada cyst ni. nampak macam tak kecik". Gulpp!! maksudnya besar la kan? Masa doc tengah scan lagi untuk tau size cyst tu, dalam kepala saya memang pikir taknak kena operate, tolong lah, taknak operate. "Okay,size cyst ni 4cm x 5.8cm".

Akhirnya doc bagi ubat dan set next appointment untuk review semula size cyst saya dan further discussion apa perlu buat next.



Itu lah macamana saya tau ada cyst. Balik rumah memang saya terus google apa perlu buat, apa perlu makan dan apa perlu elakkan makan. Siap google punca cyst lagi sebab macam tak percaya terkena pada diri sendiri. 

Saya ada juga baca blog dan join forum mereka yang mengalami cyst. Dari pengalaman mereka ramai yang berterusan makan ubat doktor bagi. Ada yang dari tahun 2006 duk makan ubat sehingga sekarang. 

Saya pula pikir.....takkan nak makan ubat sampai bila-bila kan? Kalau boleh saya taknak.



Appointment seterusnya......

Size cyst saya dah mengecil. Subhanallah macam tak percaya. Sebab saya tak konsisten makan ubat doc bagi, banyak skip ubat dari makan ubat. Selepas sebulan size cyst saya jadi 3.2cm x 4cm...serius terkejut.


Bila review semula.....Oh! Shaklee.... Yes! saya memang makan vitamin Shaklee. saya semak setiap satu vitamin yang saya makan.


GLA COMPLEX
Anti oksida
Meningkatkan kesuburan wanita
Melancarkan perjalanan sperma ke ovum wanita
Membetulkan period cycle
Mengimbangi hormon, sindrome PMS dan Menopause
Menghilangkan sengugut ketika period


ALFALFA COMPLEX
Bertindak membaikpulih kesihatan dalaman wanita
Sebagai perapat
Menghilangkn keputihan
Melancarkan haid
Menegang dan memontokkan payudara

B-COMPLEX
Untuk mengatasi masalah stress
Untuk membantu pertumbuhan sistem saraf
Untuk membantu memberikan tenaga
Mengelakkan kecacatan saraf pada janin






Alhamdulillah...jujur saya cakap, saya bersyukur sangat. Tak sangka 3 vitamin ni bantu kecilkan cyst ovari yang saya alami. Dan akhirnya kata putus doktor adalah saya tak pelru di bedah dan boleh terus mengamalkan supplemen Shaklee ini untuk bantu hilangkan cyst yang ada.

Lebih saya tak sangka..... I'M PREGNANT! Masa tu la. Tak silap saya 5bulan selepas itu. Syukurnya, gembiranya, hanya ALLAH SWT saja yang tau. Allahuakbar. Saya yakin apabila kita redha untuk lalui dan berusaha untuk sembuh insyaAllah Dia bantu kita dunia akhirat.



Ini cerita pengalaman saya dan cara saya.
Sekiranya ada yang melalui apa saya lalui ni dan ingin cuba amalkan 3 vitamin tersebut, contact saya. Saya akan bantu saudari semampu yang boleh. Saya faham sangat apa saudari rasa sekarang.



No comments:

Post a Comment